tisdag 18 juni 2013

Kan inte alltid vara på topp

Gårdagens snabbdistans var inte så snabb som jag hade tänkt mig. Efter en rätt lugn dag med en del jobb, men också studier och därefter "häng" i trädgården på eftermiddagen med barnen så trodde jag nog att benen skulle bjuda på lite roligare löpning. Blev 8 kilometer i skogen och visst är det skillnad på att springa i skog eller på asfalt, men riktigt så långsamt som det gick hade jag inte tänkt mig. Kan möjligtvis bero på att jag kört en hel del ben och olika spänstövningar de senaste dagarna. Benen var nämligen sega och tunga, jag fick kämpa för varje steg. Men som alltid så kommer de bra passen kännas extra bra efter sådana här "skitpass".

I morse tog jag mig ut på en lätt morgonjogg för att få bort lite slagg ur benen. En något bättre känsla i benen, men fortfarande lite segt. Det blev verkligen en jogg i ett mycket långsamt tempo för att ge benen en chans till ordentlig genomblödning av muskulaturen. För så funkar det för mig, när benen känns tröga och sega så brukar ett mycket lätt pass resultera i bra mycket bättre ben efteråt. Så nu på morgonen blev det åter 8 kilometer och faktiskt nu så här ett par timmar efteråt börjar benen kännas som vanligt igen.
Inte ens mina färgglada tights gjorde mig snabbare!

5 kommentarer:

  1. Jättefina tights! Sega ben är jobbigt, en återhämtningsjogg på det så har du snart farten i benen igen! :)

    SvaraRadera
  2. Jag brukar lägga på minst 30 sek per km när jag springer i terräng. Man får se det positivt, bättre träning och det sliter mindre på kroppen.

    SvaraRadera
  3. Så där är det ibland. Dagsformen is a bitch. :)

    SvaraRadera
  4. Snygga tights!!! Tur att det alltid känns bättre nästa gång :)

    SvaraRadera
  5. Ibland är man segare ön andra dagar, men jag tycker du är duktig som gr dig but. Galet snygga tihgts! :-)

    SvaraRadera