söndag 25 september 2011

Nytänk och träningsupplägg


Känner att jag måste lägga upp ett bra träningsprogram så jag når de mål jag har satt upp för mig inför nästa år. Därför tar jag hjälp av min kära man som nu satt ihop ett bra och realistiskt träningsschema med tanke på att jag har mer än bara träning att tänka på!

Så här ser det ut(självklart finns det rum för förändringar och annat beroende på hur det fungerar). Lite spontanitet och förmåga till att ändra på dagar osv finns med såklart. Men i det stora hela ska det till en början se ut så här. Vi kommer köra detta några veckor och sedan göra en utvärdering av resultat och tidsåtgång.

Måndag: Barnvagnslöpning 60-90 minuter(dvs här ligger mitt långa distanspass).
Tisdag: Cykel 30-45 minuter(hemma på spinningcykel) alt kortdistans löpning ca 7-10 km.
Onsdag: Core+yoga.
Torsdag: Styrka på gym, Ben och ländrygg(två viktiga muskelgrupper som är svåra att träna hårt hemma).
Fredag: Instruerar spinning 60 minuter.
Lördag: Styrka på gym, rygg+annan muskelgrupp som kan variera.
Söndag: Instruerar spinning 60 minuter. Här finns det även utrymme för ett kortare löppass när det passar.

Onsdagar blir alltså den dag som blir mest fokus på stretch och bålstabilitet dvs vila från kondition. Även torsdagar kommer bli en dag då fokus ligger på styrketräning.

Några mål jag har inför nästa år är bla Lidingöloppet 30 km(att knipa den där silvermedaljen dvs gå under 2.38.) Några halvmaror står också på programmet samt att få tillbaka den styrkan jag hade innan jag blev gravid. Jag har flera mål som jag återkommer till närmare när det är mer specifierat.

Jag måste erkänna att jag vill ha mer.......MEN, vi börjar så här....!

5 kommentarer:

  1. Ser väl bra ut det där....nyfiken på dina mål!

    SvaraRadera
  2. Rejält schema det där...
    Du har en vilodag i veckan enbart eller?

    SvaraRadera
  3. Tycker det ser bra ut och mycket! Själv kör jag bara 5 dagar med träning/v, dvs 2 träningsfria dagar med bara max promenad, ibland kan jag få in ett bonuspass till. Jag förstår dock att du vill köra så mycket eftersom du har ett specifikt mål med din träning :) Är överygad om att du kommer nå det!

    SvaraRadera
  4. Ingela: Jag ska nå mina mål-gäller att var lite envis och beredd på att tänka om när det behövs beroende på resten av familjen(ja du vet hur det är:)). Synd att du inte spinnade idag-det var riktigt jobbigt...i varje fall för mig! Ha en bra söndagkväll!

    SvaraRadera