fredag 8 juli 2011

Borta bra men hemma bäst!


Bjuder på en sommarbild från hemresan igår, stannade vid en sjö och badade!

Efter ett par dagar i Stockholm så känns det så skönt att vara hemma igen. Jag känner att just nu är det hemma vid huset jag vill vara och bara njuta av sommaren och färdigställa allt som helst ska vara klart innan "lillen" kommer.

Inledde dagen med ett lätt spinningpass på gymmet. Jag menar att för mig var det ett lättare pass då instruktören körde riktigt bra och tufft, men jag tar det naturligtvis mycket lugnare och gör det som passar mig! Jag njöt av varenda sekund, bra mycket roligare än att stå och trampa själv!

Jag upphör aldrig att förvånas över hur en del människor tror sig ha rätt att prata om andra och kommentera vad man gör och inte gör(gör mig riktigt förbannad faktiskt)! Fick i dag höra av en kollega att en man tydligen kommenterat att jag som gravid kan/bör träna så pass mycket eller ta i som jag gör!!!! Vad(ursäkta ordvalet nu)fan har denna person med det att göra och hur vet han hur mycket jag tar i eller hur mycket jag kör och framförallt varför vågar han inte säga det till mig? Jag har god lust att förklara för denne man att vara gravid är ett friskt tillstånd och jag lyssnar på min kropp och naturligtvis har min barnmorska stenkoll på att jag och "lillen" mår toppen! Under min förra graviditet kunde jag träna på precis som nu och jag mådde toppen och det gör jag denna gången också så varför lägga sig på soffan och gnälla eller bara käka en massa praliner??? Att träna är en livsstil för mig och som sagt all forskning har visat att träning på en bra och lagom nivå under graviditeten endast har fördelar BÅDE för bebisen och den blivande mamman!

Kände att jag behövde skriva av mig innan jag helt släpper denne mans kommentar och fortsätter njuta av min graviditet, träning och semester!

10 kommentarer:

  1. Bra skrivet Jenny och du har helt rätt! Jag var med om samma sak och det verkar som att folk lägger sig i för att dom inte fattar bättre....:)
    Svensk avundsjuka kan man också kalla det....

    SvaraRadera
  2. Ja, det är verkligen tröttsamt. Oftast kommer kommentererna från personer som inte tränar på grund av lathet. Samvetet blir inte så stort. Skit i det. Jag hör själv en del kommentarer kring att jag satt igång så smått igen. Otroligt tröttsamt att behöva försvara sig.

    SvaraRadera
  3. Åh vad idiotiskt!! Det finns ju ingen annan än DU som kan avgöra när/hur/vad/hur hårt du kan träna. Det är ju bara du som känner hur din kropp känns!! Keep up the good work.

    SvaraRadera
  4. Jag håller med helt. Jag springer marathon och sprang (joggade) hela graviditeten tills samma vecka jag födde. Många stora ögon och konstiga kommentarer blev det!

    SvaraRadera
  5. Sara Demir08 juli, 2011

    Usch vad irriterad man blir av sånt, onödiga & avundsjuka kommentarer! Tycker du är tuff som tränar & kör på efter vad din kropp orkar! Och som du skriver, träning är en livsstil så det vore bara konstigt att sluta träna om man ändå mår bra under tiden! Kram på dig Jenny & hoppas ni får en superhärlig helg!

    SvaraRadera
  6. Kan bara hålla med föregående kommentarer. Tror också en barnmorska har lite mer koll än honom... Njut av att du kan träna! Kram

    SvaraRadera
  7. ja alltid ska några lägga sig i.. Ungefär som att han vet hur det är att vara gravid.. Ok att alla kanske inte kan (oavsett om de vill eller inte) träna så som du under en graviditet, men vi är ju som bekant olika. Själv fick jag inte höra mycket av liknande karaktär, men vad folk sa bakom min rygg vet jag ju inte.. Kör på!

    SvaraRadera
  8. Ja varför inte ens väga säga det direkt till dig? Lite "svenskt" att tycka mycket men inte våga säga själv direkt till dig. Han har säkert en fet fru hemma och som var än större under hennes graviditet/er.

    Kör på för det är trotts allt du som känner din kropp bäst!

    SvaraRadera
  9. Joakim (barnläkare)08 juli, 2011

    OKUNSKAP
    Om barnet mår bra och om mamman mår bra... Om ultraljudet visar att allt är bra... Det finns många som vill tycka utan att ha någon kunskap.

    Alla mammor och blivande, kör på!

    SvaraRadera
  10. Säger bara: AMEN på den :)

    SvaraRadera