tisdag 12 juni 2012

Vagnlöpning

Ingen morgonlöpning i dag då jag ville ligga kvar och mysa med resten av familjen. Satsade istället på en vagnlöpning på förmiddagen, vilket det blev också. Har inte sprungit lika många pass med vagnen nu som tidigare så det var faktiskt med viss förväntan jag förberedde mig för att sticka iväg. Blir ett helt annat fokus när jag springer med vagnen. Långpass var tanken, men då det lilla samhället vi bor i inte bjuder på någon större variation när det gäller vägval så tröttnade jag faktiskt efter 65 minuters vagnlöpning. Inte likt mig att ge upp, men i det här fallet var det motiverat och jag kände mig dessutom rätt nöjd med löpningen som flöt på utan några större aha-upplevelser, med andra ord ett pass i "mellanmjölkens land". Jag har en förmåga att kunna köra på utan att bry mig så mycket om miljön, men i dag blev det helt enkelt för trist att nöta samma gångvägar fram och tillbaka och möta samma människor och skolbarn överallt. Tekniken vid vagnlöpningen skiljer sig lite från när jag springer utan vagn. Kortare steg och mycket bålstabilitet. Känns faktiskt som att det är lättare att ha en bra hållning när jag springer med vagn än när jag springer själv, mer upprätt och tanke på att hålla upp kroppen ordentligt med magmuskulaturen. Jag är rätt dålig på att träna mage aktivt, men med denna statiska bålstabilitet som jag dessutom kopplar in när jag kör spinning har gett mig bra mycket bättre magmuskler än vad jag någonsin haft tidigare. Visst jag kör lite plankor, men framförallt tänker jag på hållning och att spänna magen vid aktivitet! Så bara ett litet tips, hitta era djupa magmuskler och gör plankan!

5 kommentarer:

  1. Har kommit mig för att göra plankor nu äntligen och känner mig redan finare i hållningen. Bra för magen ska de ju också vara.

    SvaraRadera
  2. Ja, jag måste nog ta en vagnlöpning i morgon då jag inte får ihop mina träningspass denna vecka som jag vill... Är inte så förtjust i det då det ofta innebär många stopp på vägen. Ang plankan så är det jättebra. Jag gör aldrig sittups längre, dock borde jag få till det mkt oftare. Hur svårt ska det vara liksom????

    SvaraRadera
  3. Känns det annorlunda för dig att springa med vagn? Det känns i varje fall för mig som om löptekniken lider... Du verkar däremot gilla det. Hur gör du?

    Kanske jag gör fel menar jag... Ska definitivt tänka på magen nästa gång med vagnen

    SvaraRadera
  4. Jag har inte ens försökt springa med barnvagn. Tycker det är tillräckligt jobbigt UTAN. Kanske har att göra med att jag har så förbannat mycket backar här hemma..? :-P ;-)

    SvaraRadera
  5. Jag tappar tyvärr tekniken rätt rejält när jag springer med vagn, så intressant hur det kan vara så olika! Var länge sedan jag sprang med vagnen nu, men av blev lite sugen nu.

    SvaraRadera