torsdag 5 januari 2012

Försök till hemmaträning


Har nämnt detta många gånger förut angående styrketräningen som verkligen lyst med sin frånvaro sedan vi för snart ett år sedan flyttade ut till hus på landet utanför stan. Innan det körde jag åtminstone 4-5 pass styrka i veckan och kände mig stark och skoj var det också. Nu kommer jag in till gymmet två gånger i veckan då jag instruerar mina pass och sedan en dag till då jag kör i genom hela kroppen. Det passet ligger på lördag-fömiddag. De dagar jag har pass hinner jag inte köra styrka också eftersom jag har en hungrig bebis hemma.......vi har hantlar och olika vikter, pilatesboll och annat hemma, men hur svårt kan det vara att verkligen köra hemmastyrka? Jag får liksom inte till det hemma......det är någon spärr jag har!

Spinningcykeln som jag har hemma funkar hur bra som helst att köra på. Inga problem där inte. Så i går bestämde jag mig för att köra lite hemma-träning. Tog lite vikter och lånade dotterns rum och satte på lite musik.......körde armhävningar, lite magövningar, utfall och bicps samt två övningar för axlarna. Totalt 20 minuter. Sedan fortsatte jag med 55 minuter på spinningcykeln.

Summering: Kändes lite löjligt att köra de där styrkeövningarna som knappast kan räknas som bra(i mina ögon)styrketräning, men däremot kändes spinningen riktigt bra!

Jag har nog lite att jobba på när det gäller min inställning till hemma-styrke-träning......Tips, någon? Hur gör jag för att hitta motivation till att styrka hemma?

7 kommentarer:

  1. Jag har samma problem. Eller ja, jag har inte ens vikter eller boll hemma, så lite begränsad är jag ju. Men jag säger som dig, hur svårt är det egentligen att köra knäböj, utfall(s-steg), plankan och andra övningar hemma? Det händer bara inte... *suck*

    SvaraRadera
  2. Jag har samma problem... Antar att det bara är att bita ihop och vara nöjd med det man får till....även om jag inte blir det, det är något som saknas

    SvaraRadera
  3. Om du kör i superset/triset eller kanske tabataform då? Och varvar med övnignar där du får upp pulsen mellan? Dor du i hus kan du ju hoppa och ha dig utan att nån granne gnäller :)

    Och ett par kettlebells i olika viktklasser är också ett tips!

    SvaraRadera
  4. Ja, jag känner likadant. Hur svårt ska det vara?? För min del tror jag att det mycket beror på att jag tycker styrketräning är trist ( men skulle behöva träna mer.. ) Jag funderar på att skriva ner ett träningsschema för att peppa mig själv. Ambitionen är att köra 2 g/v ca 20-30 min hemmastyrka.

    SvaraRadera
  5. hemma träning är inte så kul...roligare o baka:):):)

    SvaraRadera
  6. Känner igen det där med att bo utanför stan och inte komma till gymmet så ofta. Jag kommer också behöva styrketräna hemma en hel del nu för att få till den träningen.

    Jag tror säkert att du får till det med hemma-styrketräningen om du fortsätter att köra lite då och då. 20 minuter är ju bättre än ingenting!

    SvaraRadera
  7. Själv har jag fått till det några gånger med en TRX fastsatt i ytterdörren. Jobbar där med cirkelpass där varje runda tar ca 12-15min och så brukar jag försöka göra två varv.

    SvaraRadera