torsdag 26 januari 2012

Spinning upplägg just nu


Laddning pågår inför min torsdagsklass....den här kaffen behövde en lite trött mamma!

Jag instruerar tre pass i veckan under våren på dagarna torsdag, fredag och söndag. Detta innebär att jag måste hitta det ultimata upplägget för att få en bra mix av intervall och backe. Eftersom min löpning till största delen just nu handlar om barnvagnslöpningar så väljer jag att lägga all energi på att få till riktigt bra spinningpass vad gäller puls och intensitet. Min målsättning är att trötta ut mina kunder och mig själv till max. Intervallerna består just nu mycket av en blandning av korta så kallade tabata-intervaller i flera block samt långa intervaller i pyramidform. En annan klassiker som är en stor favorit hos mig är 60-20 intervaller. Går att ösa på och ta sig upp mot max och det ger resultat garanterat! Jag strävar efter att hålla pulsen hög och vila förekommer inte på mina klasser!

Jag vill att man ska känna sig som en urvriden disktrasa efter passet, men samtidigt ha fått en rejäl dos energi och träningsglädje!

8 kommentarer:

  1. 60-20, är det 60 arbete 20 vila? Lite trög ;) och behöver inspiration till upplägg.

    SvaraRadera
  2. Helt rätt upplägg, tycker jag! När man går på ett spinningpass vill man känna sig dödstrött och slut efteråt.

    SvaraRadera
  3. Laddad till max! Min uppladdning fick bli Ben & Jerrys glass :)

    SvaraRadera
  4. Gårdagens pass var verkligen ett extra bevis på att du har nåt som inte alla instruktörer har! Kände under uppvärmningen att det kändes riktigt segt och skulle bli ett riktigt dåligt pass från min sida. Men du läste av kunderna, ändrade upplägget lite och fick igång mig (oss) riktigt rejält!!! Du är grym helt enkelt!! Var fortfarande öm i benen när jag cyklade in till jobbet i morse, får vila och ladda om till kvällens pass ;)

    SvaraRadera
  5. Claudia: tack snälla! Ja det var ngt som inte stämde igår det kändes sååååå tydligt! Lite fix och allt blev bra igen! Sådana pass minns man! jag var helt slut när jag kom hem fysoskt och mentalt för jag ger så oteoligt mkycket av mig själv när jag instruerar. Hoppas på bättre start på kvällens pass!

    SvaraRadera
  6. Blir de lite skön vila på lördag efter alla tunga pass?
    Hoppas du får till lite ledighet du oxå.

    kram

    SvaraRadera
  7. Spännande att gå på dina spinningpass.... Bra inställning, " urvriden disktrasa".

    SvaraRadera