tisdag 10 januari 2012

Variera mera

Jag försöker variera mina luncher så mycket det bara går, men visst det ska erkännas att det äts många kg kyckling här hemma varje vecka. Så i dag valde jag något helt annat. Här kommer resultatet:

Tonfiskgryta(betydligt mycket godare än det låter)

1 gul lök
2 vitlökar
1 grovt riven morot
Broccoli
2 brk tonfisk
1 brk kokosmjölk(absolut inte light)
1 brk passerade eller krossade tomater
1 buljongtärning (kan uteslutas)
Salt
Svartpeppar
Curry
Chilikrydda
Paprikakrydda
Basilika
Kalamataoliver

Stek lök och riven morot i hop med curry i olivolja. Blanda sedan bara i övriga ingredienser och låt koka upp några minuter. Klart! Servera med gott bröd och keso!

För min del blev det i dag denna gryta ihop med valnötsbröd som jag bakade i går och en hel massa keso, gott var det!

11 kommentarer:

  1. Är det faktiskt tonfiskgryta utan tonfisk? :)

    SvaraRadera
  2. Vilken god blandning det låter som (och gissar att det är typ en burk eller två med tonfisk i?). Spännande att läsa om dina mål för året också!

    SvaraRadera
  3. Gott...
    Jag brukar köra med couscous el ris till:)

    SvaraRadera
  4. :) glömde visst den viktigaste ingrediensen...ha ha. Skyller på lite "amningskoma" just nu" Tack för att ni påpekade! :)

    SvaraRadera
  5. Mmm, det lät ju hur enkelt som helst! :-)

    SvaraRadera
  6. Dina matvanor är ruggigt lika mina, men när jag försöker servera tonfiskgrytaröra enligt ovan så säger alla tre pojkar i olika åldrar stopp. Det går inte.
    Jag kan röra ihop vadsomhelst om jag bara har keso och grönsaker och lite annat ur skåpen, man kan få ihop rätt bra mat bara man fantiserar lite! Jag riskerar att överdosera på keso bara ...
    Linskokossoppan jag gjorde igår var en hit, alla gillade den.

    SvaraRadera
  7. Jag tycker att det låter som en super smaskig gryta! Jag gillar tonfisk i alla de former så detta måste jag testa. Hur många portioner ger detta recept?

    SvaraRadera
  8. Karin: Detta räcker till ca två portioner lite beroende på hur mycket tillbehör i forma av bröd och keso man tar till!

    SvaraRadera
  9. Jag är bra på att träna men kosten är inte den bästa tyvärr. Skulle vilja äta mer nyttigt och bra mat, får försöka bli lite inspirerad av dig! Äter Elsa samma lunch? När jag försöker äta vettigt är det inte poppis hos barnen. Vi äter mest tradionell husmanskost, alltid med någon form av grönsak till iaf.

    SvaraRadera
  10. låter urgott..måste prova :) Återkommer...Kram

    SvaraRadera
  11. Har lagat detta nu. Mycket gott!!! Tack för tipset!

    SvaraRadera