måndag 24 januari 2011

Bak på gång

Hemma med sjuk/förkyld dotter i dag....med andra ord får jag inte så mycket gjort av det jag borde göra....:) En 4-åring som kanske egentligen var tillräckligt frisk för att gå till dagis kräver en hel del här hemma kan jag lova. Vi har alltid resonerat som så att försöka hålla henne hemma en extra dag om det går för jobb och annat för att inte smitta ner andra barn på dagis. Jag önskar att fler kunder tänka så.....
Kvällens spinning ska bli extra skön att komma iväg på då jag får en timme för mig själv med träningssugna kunder och mycket svett och kämparglöd! Måste bara försöka hinna kolla upp lite musik innan jag ska iväg.....

Ett bröd är på gång i köket också. I dag blir det ett egenpåhittat recept på dinkelbröd:

4 dl degvätska(vanlig yougurt och vatten)
jäst
2 tsk salt
1 dl krossade linfrön
1 dl pumpakärnor
1 dl solrosfrön
0.5 dl olivolja
0.5 dl lingonsylt
Dinkelmjöl(vet ej hur mycket jag tog, men degen ska vara rätt kladdig)

Blanda ihop och låt jäsa ca 60 minuter. Olja en brödform på ca 1.5 liter och häll i dgaen. Låt jäsa igen i ytterligare 30 minuter och grädda sedan i ca 45-50 minuter i 200 grader i nedre delen av ugnen.

Låt svalna och njut!

3 kommentarer:

  1. Vad gott det lät med dinkelbröd!

    SvaraRadera
  2. Låter supermumsigt, jag ska testa detta till helgen. Men hur mycket jäst ska det vara?

    SvaraRadera
  3. Ja tänk om alla föräldrar kunde vara så kloka!!!!!!

    SvaraRadera