onsdag 23 mars 2011

Åh, min rumpa!


Inte lätt att vara sin egen fotograf!

Vaknade innan klockan ringde i dag, MEN sedan somnade jag om så klart för att vakna 06.15......BRÅTTOM! Måste vara på gymmet 06.30 för att hinna köra innan jag åter måste kliva in genom dörren 07.35 för att ta över här hemma och ta prinsessan min till dagis!

I morse var det dags för rumpan och lite ben. Jag brukar inte skriva exakta övningar då jag själv tycker det är rätt tråkigt att läsa om, men då några av er frågat vad jag kör så gör jag ett undantag här.

Började med framsida lår i bencurlen: 4 set lätta vikter*12-15 reps

Baksida lår även den sittande då jag inte kan ligga på mage nu. 3 set*10 reps

I cablecrossen körde jag rumpa med boja runt foten(ett ben i taget) 4 set*15-20 reps med varje ben.

Därefter var det dags för utsida rumpa i en maskin som jag inte vet namnet på. 4 set*12-15 reps.

När man är gravid rekommenderas man att inte köra utfall och benböj då det blir väldigt hög påfrestning på bl a bäckenet, men detta är ju individuellt och alla måste själva prova sig fram och se vad som fungerar. För mig går det fortfarande utmärkt att köra lätta utfall, utan vikt såklart och jag är väldigt noga med tekniken. Jag avslutade alltså benpasset med ett gäng utfall utan vikt....brände rätt skönt i rumpan kan jag lova:)!

Tydligen var jag snabb och effektiv för när detta var gjort så hade jag 20 minuter kvar att spendera i gymmet....så det blev två extra övningar för baksida axlar och en grym övning för biceps. Baksida axel kör jag helst i cablecrosen med rep.

Bicepsövningen var den så kallade 21:an. Lite svår att förklara, men den går ut på att med lätt vikt på stången först jobba halva rörelsen från botten-läget till mitten*7 reps, därefter utgå från toppläget och jobba ner till mitten *7 reps för att i samma set då avsluta med hela rörelsen *7 reps. Detta upprepas i tre set.

Tänk att någon dags vila från styrkan kan göra att det blir så mycket roligare att köra när det väl är dags! Jag tror jag kommer dra ner på styrkepassen i veckan och köra 3 kanske 4 effektiva styrkepass istället för de fem jag försöker hinna med NU!

Ingen spinning eller annan kondition i dag överhuvudtaget-behöver återhämta kroppen lite då jag har resten av veckan full av spinningklasser som ska genomföras på bästa sätt!

6 kommentarer:

  1. Du är minsann inte bara flitig på spinningcykeln! Verkar som du fick till ett riktigt bra styrkepass och jag tror dessutom att vi delar samma favoritövningar. Här har jag förresten en guide för 21:an som jag själv kör så fort jag får tillfälle :)

    SvaraRadera
  2. Ja just det...

    http://pulstagning.se/2011/march/bicepscurl.html

    DÄR kom den :)

    SvaraRadera
  3. Jag "fuskade" (eller tog risken eller hur man ska uttrycka det) och körde både utfall och knäböj/squat hela graviditeten. Dock med lätta vikter och stort fokus. Kör på så länge det känns bra tycker jag!

    SvaraRadera
  4. Låter som ett grymt bra och roligt pass!

    SvaraRadera
  5. Låter som en bra dag, klokt disponerad :)

    SvaraRadera
  6. Jag älskar att göra utfall! Ger verkligen grymt bar träning får rumpa och lår. Härligt att du fortfarande kan träna utfall!

    SvaraRadera