söndag 2 maj 2010

Tack kära små ben


Dagens löpning: långpass Distans 20 km
Två varv på ett 10 km spår i blandad terräng
Tid: 96 minuter (väldigt lugnt tempo)
Jag hade inte tänkt springa 20 km från början, men kände mig pigg på ett längre pass så varför inte? Jag tog min "snabba cykel" ut till spåret som ligger ca 6 km utanför stan så uppvärmd och klar blev jag på vägen ut!
Första varvet gick riktigt långsamt på ca 48 minuter och varv nummer två på samma tid. Syftet var att få vara ute länge och bara springa i ett behagligt, skönt tempo vilket jag gjorde. Efteråt känner jag mig faktiskt knappt ansträngd...konstigt det där, men jag är mer trött när jag har tagit i och sprungit ett 10 km lopp! Pulsen låg jämt på samma nivå under i stort sett hela passet så jag antar att jag tränat min uthållighet i dag! Jag tog mina Asics 2150 i dag då jag inte ville utmana ödet och springa i helt nya skor (Asics gel ds trainer)på långpasset. Jag längtar till imorgon för då ska de minsann invigas på ett kortare snabb-pass!
Blodpuddings-lunchen satt bra efter passet i dag. Vi som springer och tränar mycket behöver mycket järn som det finns gott om i blodpudding. Dessutom är det väldigt gott! Nu blir det träningsfritt resten av dagen så jag är laddad inför måndagmorgonens styrketräning!

3 kommentarer:

  1. Ja det är lite lustigt det där.. jag har ju en stor skräck för snabbdistanspass och millopp och kör mycket hellre tre mil :)

    SvaraRadera
  2. En undran... Jenny har du några bra stertchövningar? När jag kör mina långpass så blir jag så stel i sätesmusklerna och i höfterna. Stretchar du mer efter ett långpass eller efter ett intervallpass? Har du några bra tips?

    Mvh Peter

    SvaraRadera
  3. Andréa: Du är stark du! :)
    Peter: Jag stretchar på ungefär samma sätt oavsett vilket typ av pass jag kört. Men håll utkik i bloggen framöver så ska jag lägga in tips på bra övningar!

    SvaraRadera