torsdag 30 september 2010

Styrketräning för benen

Inte så mycket springande just nu. Känner att benen vill göra lite annat några dagar. Fokus kommer att ligga på styrketräning och så har jag en hel del spinningklasser. Jag har inte styrketränat ben på länge och jag misstänker att det är därför jag börjar känna av lite småkrämpor, framförallt vid knäna.

Så nu med start i dag ska jag börja köra lätta prehab-övningar för benen. Förra året när jag hade slagit i knät så körde jag väldigt mycket övningar för famsida, baksida lår samt en hel del för att stärka upp höfterna och rumpan. Fasen vad jag har slarvat med styrkan för benen....skärpning NU!
Jag har känt(som så många andra löpare)att styrkan för benen gör dom sega och stumma om man ska kunna springa fort. Men det gäller helt enkelt att köra många reps på låga vikter så tränar men effektivt, men slipper den där grymma träningsverken som kan sätta stopp för löpningen.

Alltså, nu kommer jag prioritera prehab för benen med bra övningar med fokus på teknik för att förbygga skador och andra småkrämpor!


För övrigt så är det helt underbart soligt höstväder ute, det i sin tur gör att jag bara längtar efter att snöra på mig löparskorna och ge mig ut MEN i dag är det styrketräning som gäller...punkt slut!

3 kommentarer:

  1. Borde nog också ta tag i lite styrketräning. Det är ju såååå tråkigt bara... :(

    SvaraRadera
  2. Håller med, har svårt att prioritera styrkan fast man vet att den är viktig. Har dock skärpt mig nu i höst och försöker köra i samband med tex spinning osv. Har en fråga; hur lägger du upp kosten då du kör styrka/löpning/spinning tidigt på morgonen jenny? tack på förhand =)

    SvaraRadera
  3. Jesper: Styrketräning är ju super-kul! In i gymmet med dig:)

    SvaraRadera