fredag 3 september 2010

Tidig morgonträning


Ni som följt mig ett tag vet att fredagar betyder tidig styrketräning i gymmet samt ett kort intensivt spinningpass. Denna fredag var det riktigt kallt ute när jag tog cykeln ner till gymmet, bara 6 grader kl 06.15! Hösten är verkligen här och jag måste rota fram vantar och mössa igen. Jag började starkt med att köra rygg och sedan blev det några övningar för axlarna. Även om det var tidigt så fanns styrkan och motivationen där. Därefter var det dags för spinningpasset på endast 30 minuter. Kanske låter som ett väldigt kort pass, det är det, men intensivt. Jag brukar köra mycket korta backar och blanda upp det med intervaller på raksträckor. Inget pass som jag rankar jättehögt, men helt ok!

Fredagar betyder även en kortare lunch-löpning. Jag är verkligen glad över att jag har möjligheten att ta mig ut på lunchen för att springa. Det ger så otroligt mycket energi, särskilt nu när luften är helt fantastisk! Tyvärr få jag inget sällskap idag då mannen hade en massa jobbmöten.

Tänkte mig ett upplägg med återhämtningslöpning dvs lugnt och någonstans mellan 8-10 km. Jag tränar på att försöka springa långsamt ibland och att det inte behöver vara total utmattning efter varje pass. Tycker faktiskt jag har blivit rätt bra på att blanda tuffa intensiva pass med betydligt lugnare. Men visst, jag måste erkänna att det är inte lätt att hålla det där lugna tempot när jag ser någon framför mig i spåret eller hör någon komma flåsande bakom.
Då är det bara att ta fram skygglapparna och verkligen bara fokusera på mig själv och min egen löpning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar