torsdag 2 september 2010

Vad säger ni?


Jag måste bara vädra lite åsikter som jag funderade lite på nyss.
Visst betyder ett bemötande i en butik oerhört mycket för om man får den berömda "köplusten" eller inte?
Jag var på stan och skulle köpa mig ett par Asics till....Jag hade redan innan koll på vilken storlek och vilken modell så jag skulle inte ens behöva prova skorna. Naturligtvis hade det inte spelat någon roll vilken butik jag valde för att köpa skorna, men jag valde dock än lite mer specialiserad butik.
När jag besöker en butik(framförallt den här typen av specialiserad butik)så vill jag ha ett positivt och engagerat bemötande inte stöta på en person som ser fruktansvärt uttråkad ut och bara verkar vilja sitta på lagret och dricka kaffe! I en konceptbutik som detta borde man vara lite mer försiktig med vad man anställer för folk! Hur som helst, jag bad honom helt enkelt bara att ta fram min sko och sedan ville jag bara betala och gå. Lättare kund kan man få leta efter, trots detta var han långtifrån positiv.

Konstigt det där tycker jag, MEN vad vet jag, han hade kanske bara en riktigt dålig dag. Jag försöker alltid tro gott om alla.

Nu till dagens träningsplanering:
Funderar på att köra ett tempopass, först 5 km i tröskelfart och sedan 2.5 km i en något lägre fart, för att sedan avsluta med 2.5 lugna km.
Kan det vara något?

13 kommentarer:

  1. Om du vet både skomodell och skostorlek, varför köpa i Sverige? Köp från England och det är nästan halva priset. Kan rekommendera http://www.wiggle.co.uk. Jag måste dock varna dig, man får ett otroligt köpbegär när man en gång beställt! :) Har nog köpt prylar därifrån fem gåner i år... Senast Asics Gel Kayano 16 och Saucony Fastwitch 4 till det totala priset av 2000 kr (inkl frakt). Det är vad bara Kayano kostar här hemma...

    SvaraRadera
  2. Hej Jenny!

    Om du bor i Linköping så finns det bara en butik som stämmer in på din beskrivning till 100%.
    Löplabbet i Linköping börjar visst få sig en liten stämpel bland oss löpare att vara oinspirerande, ointresserade av att sälja, ohjälpsamma och helt enkelt att inte vilja sälja. Att dom anställer folk som heller INTE TYCKER OM ATT SPRINGA... säger allt om butiken.

    Tack för en superbra blogg!
    /Marie i Linköping

    SvaraRadera
  3. LÖPLABBET, LÖPLABBET, LÖPLABBET!

    Vad är det ni håller på med? (Om det är Linköping du menar Jenny så måste det vara Labbet) Jag har många gånger tänkt att på det sätt som Labbet sänker sitt varumärke, kommer det att ta lång tid att återfå en respekt för kvalitet och kunskap. I andra städer har Labbet verkligen detta erkännande, men i Linköping är det verkligen katastrof!

    /En som har jobbat inom Labbet i Stockholm!

    SvaraRadera
  4. Det där passet låter som musik i mina öron! :)
    Kör så det ryker!

    SvaraRadera
  5. Visst är det super viktigt med ett positivt bemötande speciellt från just specialiserade butiker! Jag och min mor har två butiker med bal/bröllopsklänningar, hon har haft den ena butiken i 25 år och folk kommer till just våra butiker för servicen skull. Annars kan man ju lika gärna välja en större, oftast billigare i butik, som i sportsammanhang kanske Intersport, Stadium eller varför inte beställa från nätet. Då slipper man alla tråkiga miner! Tråkigt när personalen är oengagerad man kan ju hoppas att chefen i butiken får reda på hur hans personal behandlar sina kunder!

    Lät som ett härligt pass, åhh jag vill också kunna träna! :)

    SvaraRadera
  6. Jag skulle nog börjat passet med lite lugnare löpning (för att kroppen ska bli varm) för att sen progressivt öka farten tills du kommer till din tröskelfart. Sen skulle jag hållt den farten i 5 km och sen avsluta med lugn löpning igen. Men det är jag det...:-)

    SvaraRadera
  7. Ja bemötandet är väldigt viktigt! Men som sagt han hade kanske en dålig dag men jag skulle nog dra mig för att någonsin handla där igen... Nu köper jag dock bara skor i från England & USA numera men ändå :)

    SvaraRadera
  8. Passet låter toppen! Icke servicemindad personal går bort överallt. Skriv ett par rader till företaget och berätta om din kundupplevelse.

    SvaraRadera
  9. Jag fick ett liknande bemötande när jag skulle köpa en ny cykelhjälm på Cykloteket. jag visste också vilken jag ville ha. Allt jag behövde var att någon hjälpte mig att plocka fram min storlek (kartongerna stod i nåt skåp), så att jag kunde gå till kassan och betala. Jag fick dock ingen som helst respons, så jag drog därifrån och köpte hjälmen från ett företag med betydligt högre servicegrad.

    SvaraRadera
  10. Varför inte berätta vilken affär det är här på bloggen? Kundupplysning i det internetupplysta 2010-talet vet ja´! Sedan kontakta affärens ledning och tala om att du bloggar. Nästa gång får du superuppassning ska du se!

    SvaraRadera
  11. tror tyvärr att många som jobbar i butik missar att de är säljare!! därför missar de guldtillfällen med mottagliga kunder. och kunderna får ett dåligt bemötande! synd synd!

    SvaraRadera
  12. Du har också en riktigt härlig blogg! Keep up the good work. Jag håller med om att bemötandet är så himla viktigt när man kommer in i en sådan butik. Blir man ignorerad eller om det är en sån där surpuppa som hjälper en vill man bara gå därifrån som Zandra sa och köpa prylen någon annanstans.

    SvaraRadera
  13. Klart man förväntar sig ett bra bemötande men det är väl kunnandet som är viktigast?

    Förstår inte heller klagomålen på Löplabbet i lkpg? De var hur trevliga som helst när jag var där med min sambo och vi köpte skor.

    SvaraRadera