söndag 15 augusti 2010

Härligt långpass


Gårdagen bestod av total vila, därför var jag extra sugen i dag när jag vaknade att ge nig i väg på min planerade långlöpning. Kl 09.00 snörade jag på mig mina skor och gav mig i väg upp till skogen. Upp till skogen är det ca 1 km, sedan sprang två varv på 5:an, ett varv på 2.5 km spåret och sedan en omväg hem på ca 3-4 km. Totalt ca 16 km. Jag höll ett lugnt och skönt tempo och jag fick några gånger verkligen säga till mig själv att dra ner på tempot då benen var pigga och ville springa fortare. Härlig luft och lite regn gjorde mitt långpass till en riktigt behaglig upplevelse. Jag blir ganska lätt uttråkad när jag springer längre sträckor, men i dag var det annorlunda!
Jag är inte speciellt rött i kroppen och benen känns bra. Konstigt det där, men om jag springer kortare och snabbare pass kan jag vara totalt slut i kroppen efteråt. Långpassen känns knappast alls, mer än skön trötthetskänsla i kroppen!
Det är väl rätt bra kanske?

Summering av dagens pass:

Distans: ca 16-17 km
Tid:95 min
Underlag: Mestadels terrängspår
Medelpuls:138
Högsta uppnådda puls under passet:145

Hur brukar ni känna efter långpassen i jämfört med kortare intensiva pass?

7 kommentarer:

  1. Låter ju riktigt bra! Själv ska jag vila ut efter gårdagens kräftskiva innan jag ger mig ut på cirka 20 km.

    SvaraRadera
  2. Surfar bara runt lite, men du springer alltså Sthlm halvmarathon?

    SvaraRadera
  3. Jag brukar känna som dig. Sist när jag hade sprungit 23km så klippte jag syrenhäcken efteråt. Efter ett kortare och snabbare pass så känns inte det lika intressant =)

    SvaraRadera
  4. Det sägs att den rätta känslan efter långpass ska vara hungrig (på mat alltså) men inte trött. Jag lyckas sällan eftersom jag precis som du blir uttråkad och drar på lite för fort. Även om fort för mig nog är långsamt för dig ;-)

    SvaraRadera
  5. Har svårt för att köra mina långpass riktigt lugnt så jag brukar oftast vara tröttare än efter kvalitetspassen som jag ofta får en energikick av. Inte direkt efter kanske men när jag har duschat mår jag som en kung :) medan jag känner mig ganska "tom" efter långpassen.

    SvaraRadera
  6. Jag brukar (eller brukade) ta i lite för mycket under långpassen, vilket ledde till att kvalitetspassen inte blev väl genomförda. Nu försöker jag disciplinera mig genom att se till att hålla mig i pulszon 3 (max 147 bpm). Igår fick det nästan komiska konsekvenser när jag mot slutet av passet var tvungen närma mig 6 min/km.

    SvaraRadera
  7. http://www.frilansfoto.nu/2010/08/15/midnattsloppet-2010/

    SvaraRadera