onsdag 25 augusti 2010

Mitt lilla projekt "stretch"


Laddad för att köra hårt med mina spinningkunder!

Jag har verkligen gått in för det här projektet med att bli en smidigare, rörligare och mindre stel löpare. Genom stretch och yoga har jag tänkt nå bra resultat. Det här med stretch finns det många åsikter om. Finns t ex lite att läsa om det i nyaste Runners world. Vissa använder sig inte alls av stretch och förblir oskadade en hel karriär och hela livet, medans andra stretchar och yogar som galningar och ändå drar på sig skador. Vad är rätt och vad är fel? Jag har ingen aning, men helt klart är att det som passar en person kanske inte är ultimat för en annan. Alltså, lyssna på kroppen! Tidigare har jag trott och intalat mig att stretch, "det behöver inte jag" jag som alltid varit överrörlig och smidig.
Ett bra ordspråk: Bättre sent än aldrig är vad jag försöker anamma just nu. Så stel och stram som jag är just nu i kroppen har jag aldrig varit tidigare. Jag har de senaste åren ökat på min träningsdos både med löpning och styrketräningen, men faktiskt missat den viktiga delen, åtminstone för min kropp, Stretchen! Så det här är alltså början på ett projekt för mig att bli smidigare och mindre stram i musklerna för att på det sättet bli en starkare och snabbare löpare.

Just det, laddning pågår inför spinningen i kväll. Gissar på att det blir en hel del intervallträning denna gången med! Jag är taggad till tänderna på att pressa mina kunder till sitt yttersta(och mig själv)!

En sak till: Jag bakar i dag med! Har verkligen ingen lust att köpa bröd i affären längre när jag fått smak på hur gott det är med hembakat! Vilken enorm skillnad det är. Nu skulle jag bara ha en vedugn också så skulle det bli ännu godare!

5 kommentarer:

  1. Det har aldrig skadat någon kropp att stretcha (på rätt sätt) eller yoga. Däremot har det skadat desto fler kroppar att INTE stretcha... Så varför inte stretcha?

    Det finns dom som säger att de aldrig tagit skada av att röka då dom fortfarande är gamla och vitala...

    /Patrik

    SvaraRadera
  2. Oooh kan du skicka bröd via internet??? Jag vill känna den underbara doften av nybakat!

    En riktigt inspirerande sida!
    /Johanna R.

    SvaraRadera
  3. Det känns faktiskt konstigt att det inte finns bevis för att stretching lönar sig, men i alla fall jag känner mig betydligt smidigare när jag stretchar.

    Hoppas spinningpasset gick fint!

    SvaraRadera
  4. Jag brukar vara ganska duktig på att stretcha efter passen faktiskt, men säg den som inte kan bli bättre! Än är det lite för stelt för att kallas bra, men det blir bättre. En vacker dag kanske jag också vågar mig på att testa yoga...

    SvaraRadera
  5. Jag besökte en sjukgymnast för ett par år sedan, tror jag hade problem med ett knä då...eller en hälsena...eller något annat skit. Han frågade om jag brukade stretcha. Jag svarade att jag alltid varit dålig på det, men nu verkligen försökte genomföra ett program efter varje pass. Herr sjukgymnast sa då vänligt, men bestämt, att då kanske du ska sluta med det. Har du aldrig stretchat förrut, så ska du kanske inte börja med det nu. Han sa att det kunde göra mer skada än nytta... Men som sagt, det finns otroligt delade meningar om detta. Efter alla hälseneproblem, är jag alltid nogrann med att stretcha vader i alla fall!

    SvaraRadera