fredag 27 augusti 2010

Kunde inte hålla mig längre.....


På fredagarna så försöker jag vanligtvis hinna med ett lättare löppass på lunchen. Funderade en stund i dag om jag skulle testa och springa efter 3 dagars avhållsamhet från löpningen. Tog inte många sekunder för mig att bestämma mig för att se om den rätta känslan i kroppen var tillbaka. Klart jag ville testa hur kroppen kändes! Sagt och gjort, cykeln upp till skogen och spåret. Min plan var att springa 5 km, lätt till en början för att sedan öka på tempot om allt kändes bra. Efter ca 3 km kunde jag trycka på lite mer och kroppen svarade fint, tempot ökade, pulsen gick upp och jag hittade "mitt" snabba tempo. Efter dessa 5 km joggade jag lite lätt i 2 minuter för att sedan köra sista 2.5 km i tröskelfart! Jag fick slita på slutet, men kände mig konstigt nog inte speciellt trött efteråt ändå!

Jag upphör aldrig att förvånas över hur kroppen fungerar.....några dagar utan löpning kan verkligen göra gott!

Summering av dagens löpning:
Underlag: Terräng
Distans: 5+2.5 km
Tid: 33.20 min
Medelpuls: 138
Maxouls: 150
Km-tid: 4.38 min/km

4 kommentarer:

  1. Hej! Ja, vila är en underskattad form av "träning". Men det behövs väl för att kroppen ska kunna tillgodogöra sig mängdträningen.
    Tack för din kommentar på min blogg om min artikel i Runners. Kul att du tyckte den var intressant!
    Kämpa på!

    SvaraRadera
  2. Åh vad härligt Jenny!:-) Var försiktig i morgon så ska du se att känslan håller i sig!

    SvaraRadera
  3. Härligt Jenny! Skönt att vilan gjorde gott!

    SvaraRadera
  4. Vad fint du har gjort här - med höstlöven! Och klokt med vila.

    SvaraRadera